30-04-11

Louisiana

Het is misschien eens de moment om de "gaststaat" voor te stellen... En dan nog wel vandaag, op de verjaardag want 199 jaar geleden trad Louisiana als 18de staat toe tot de Union.

 

Louisiana ligt in het Zuidoosten van de Verenigde Staten, omringd door de staten Arkansas, Mississippi, Texas en de Golf van Mexico. Het is ongeveer 135.382 km² groot met een bevolkingsaantal van om en bij de 4.500.000 inwoners.

 

 

louisiana.jpg

 

 

De staat werd officiëel opgericht op 30 april 1812 maar de geschiedenis gaat veel verder.

In 1528 zien we de eerste Europeanen, Spanjaarden, die hier op verkenning komen maar voordien waren de Indianen, voornamelijk dan de Choctaw, hier heer en meester. Spanje had niet veel interesse waardoor de Fransen nadien langskwamen en het gebied Louisiana claimden. Dit gebied was veel groter dan de huidige staat. Het ging van Mobile Bay, in het huidige Alabama, naar het Noorden tot aan de grens van Canada. Eigenlijk nog tot een stukje in Canada zelfs...

Frankrijk zette zijn eerste nederzettingen en Louisiana bleef onder Frans bewind tot in 1803, toen het gebied verkocht werd aan de Amerikanen. Door het feit dat half Europa hier zat, volgden er uiteraard ook tal van Franse, Spaanse en Afrikaanse invloeden. Die Afrikaanse invloeden waren dan weeral te danken aan de slavernij, welke ondertussen ook al een grote buisness was geworden. Louisiana, met New Orleans als belangrijkste haven en stad, kende de grootste slavenmarkt van de VS.

In 1803 verkocht Napoleon Bonaparte Louisiana aan de Amerikanen in de Louisiana Purchase, voor maar liefst 3 cent per are.

Door het feit dat Louisiana eerder tot in Canada liep, kwamen er veel inwoners van Nova Scotia, New Brunswick en Prince Edward Island naar het Diepe Zuiden. Die huidige provincies waren vroeger de Franse kolonie Acadia. Ze onvluchtten hun streek tijdens de Indiaans-Franse oorlog. Door die volksverhuizing, kwam ook de Franse taal gedeeltelijk mee. Deze mensen noemden men de Cajun people.

Mensen van andere nationaliteit die geboren werden in de kolonie Louisiana kregen dan weer de naam Creole mee.

De staatsvogel is de bruine pelikaan, vandaar ook de bijnaam The Pelican State. Zowel op de staatszegel als op de staatsvlag vinden we de pelikaan terug.

 

 

 

louisiana-state-flag_full.gif

state_seal.jpg

 

 

Heden ten dage heeft Louisiana het tamelijk moeilijk. In 2005 kreeg het rake klappen met de doortocht van de orkaan Katrina. Deze zette de helft van de staat onder water, richtte een ware ravage aan, maakte zo’n 1500 doden en nog meer vermisten. Vijf jaar later ziet men nog steeds sporen van Katrina maar begon alles weer op zijn pootjes te vallen.

Begin 2010 vond er echter een nieuwe ramp plaats met het boorplatform de Deepwater Horizon.

De belangrijkste exportproducten voor Louisiana zijn ondermeer suikerriet, sojabonen, zoete aardappelen, citrusvruchten, maïs en katoen. De hoofdbron van inkomsten zijn dan weer de bekende garnalen en oesters maar de visserij ligt hier zowat op haar gat sinds de olieramp van 2010. De enorme voorraden aardolie en aardgas zijn ook een economisch voordeel voor The Pelican State maar komt ook weer tot grote discussie ten gevolge van de olieramp.

In 2008 nam de Republikein Bobby Jindal de functie van Gouverneur op. Hij zetelt in Baton Rouge.

 

baton_rouge-capitol.jpg

bobby-jindal-1008-def-17470027.jpg

09:16 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-04-11

De Amerikaans - Belgische brandweerposten

In minder dan een maand zitten we reeds in New Orleans. 10 Belgische Fire Observers zullen er een hele week met de mannen en vrouwen van New Orleans Fire Department leven, oefenen en werken.

We krijgen de vijf drukste eenheden ter onzer beschikking, en die staan allen in 5 verschillende brandweerposten. Ik heb ze even voor u op een kaartje gezet. Naast de 5 brandweerposten heb ik er ook alvast het brandweermuseum, het hoofdkwartier en de brandweerschool op weergegeven.

Rescue Squad - 1441 Saint Peter Street

Flying Squad - 801 Girod Street

Engine 1 - 2920 Magazine Street

Squrt 16 - 2000 Martin Luther King Junior Boulevard

Squrt 27 - 2118 Elysian Fields Avenue

 

De eigenlijke kazernetoewijzingen zullen binnenkort meegedeeld worden.

 

 

carl2.jpg

 

 

In less then a month, 10 Belgian Fire Observers will start their training/ride along program with NOFD. For a whole week long, they'll live, train and work with the brave men and women of the New Orleans Fire Department.

They got us the 5 busiest units, scattered throughout 5 different firehouses in the city.

I've point them out on a map for y'all, as well as the NOFD HQ, the NOFD Fire Museum and the NOFD Fire Training Academy.

Rescue Squad - 1441 Saint Peter Street

Flying Squad - 801 Girod Street

Engine 1 - 2920 Magazine Street

Squrt 16 - 2000 Martin Luther King Junior Boulevard

Squrt 27 - 2118 Elysian Fields Avenue

 

15:09 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-04-11

What do we eat?

Beste Fire Observers....het zal jullie aan niets mankeren tijdens onze stagereis! Zeker niet op culinair vlak want uw beide begeleiders, Carl en Marc, zijn twee van België's beste culinaire recensenten. Vergeet alle beelden van Burger King, Mc Donald's, Papa John's, Taco Bell,...

Wij gaan voor echt eten, het is trouwens onze taak om jullie onder te dompelen in The American Way Of Life! We zitten in het Diepe Zuiden van de States, een streek waar je de betere keuken aantreft. Een echte traditionele "Southern Barbecue" zal niet ontbreken...

 

 

bbq-baby-back-ribs-southern-style.jpg

pork-703653 (497 x 444).jpg

 

 

Maar uiteindelijk, we zitten in Louisiana, we zitten in New Orleans, dus is het de moment voor Cajun cuisine. Hoogstwaarschijnlijk gaan we hier al mee kunnen kennis maken in de brandweerposten, waar ook toch wel altijd lekker en veel gekookt wordt.

Cajun cuisine is eigenlijk zowat een keuken die uit Canada komt. De Acadian kwamen destijds naar New Orleans, en zo werd uiteraard hun eigen kookstijl in het Diepe Zuiden geïntroduceerd. Het is een stevige Franse keuken, op z'n Amerikaans. Meestal spreken we hier van drie potten; één voor het vlees of de vis, één voor de groenten en één voor de rijstschotel.

De hoofdgroenten die je altijd kan terugvinden in ee Cajun dish zijn paprika's, ajuinen en selder. Daarbij komt nog steeds een heel goeie bouillon en een pak kruiden en specerijen.

De rijstschotels zijn ook altijd zeer lekker. Soms wordt de rijst vervangen door een stevig stuk maïsbrood.

New Orleans ligt temidden van moerassen en niet zo ver van zee dus je kan wel denken dat vis en seafood hier dikwijls op tafel komt. Keuze genoeg...het gaat hier over garnalen, krab, oesters, kreeften, rivierkreeften, alligator, forel, snapper, brasems, catfish,....

Voor de vleesliefhebbers heb je een overdonderende keuze uit tal van steaks, ribs, sausages, burgers, en kip, maar ook van wild zoals hert, konijn, eenden, kwartels, duiven,...

 

 

 

2522117237_0058c2c492.jpg

b5fdc968a0acf72b8f95c9a3885fed23.jpg

gumbo3bg_122499 (600 x 450).jpg

make-sausage-gumbo-crock-pot-800X800.jpg

Seafood-Display.jpg

 

 

This team of Fire Observers will not run out of food. They can forget about Burger King, Mc Donald's, Papa John's, Taco Bell,...cause their crew leaders, Carl and Marc, are two of Belgians finest food critics. We'll make sure that our Belgian firefighters will float from the typical good firehouse kitchen, through the real American kitchen to the Cajun cuisine.

Cajun cuisine is the style of cooking named for the French-speaking Acadiann or "Cajun" immigrants deported by the British from Acadia in Canada to the Acadiana region of Louisiana, USA. It is what could be called a rustic cuisine — locally available ingredients predominate, and preparation is simple. An authentic Cajun meal is usually a three-pot affair, with one pot dedicated to the main dish, one dedicated to steamed rice, skillet cornbread, or some other grain dish, and the third containing whatever vegetable is plentiful or available.

The aromatic vegetables bell pepper, onion, and celery are called by some chefs the holy trinity of Creole and Cajun cuisines. Finely diced and combined in cooking, the method is similar to the use of the mire poix in traditional French cuisine — which blends finely diced onion, celery, and carrot. Characteristic seasonings include parsley, bay leaf, green onions, and dried cayenne pepper.

 

12:22 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-04-11

Belgian fire services vs. US fire services

Er zijn tal van grote verschillen tussen de Amerikaanse en Belgische brandweerdiensten. Men mag wel zeggen dat de Amerikaanse hulpdiensten op bepaalde gebieden verder staan dan wij hier in België, vandaar ook deze stage. De stages worden georganiseerd speciaal om "te leren". Om te kijken hoe de Amerikaanse collega's werken en hoe zij de zaken aanpakken. Dankzij verschillende werkbezoeken, opleidingen, oefeningen en de eigenlijke "ride alongs" krijgen we een perfect beeld van hoe zij de oproepen aannemen en afhandelen.

Tijd is hier een zeer belangrijke factor en daar zit een hemelsbreed verschil met België. In België zijn de brandweerdiensten voorlopig nog afhankelijk van Gemeente- en/of Stadsbesturen, in Amerika is dat grotendeels ook wel zo, alhoewel er hier en daar korpsen zijn die totaal onafhankelijk zijn, die eigenlijk als een bedrijf gerund worden en welke vrijwel niets te maken hebben met lokale overheden.

In Belgische gemeenten of steden vinden we meestal 1 brandweerkazerne terug om het ganse gebied te beschermen, daar staat dan al het materieel om de oproepen te beantwoorden en hulp te bieden, met soms wel eens lange aanrijtijden tot gevolg. Enkel in heel grote gebieden of steden kan je meerdere brandweerposten terugvinden, maar dan nog in vele mindere mate dan in de States. Om een klein voorbeeld te geven, Brandweer Brussel heeft 8 posten. Als je de stad Brussel nu eens in Amerika zou planten zullen er ongetwijfeld meer kazernes te vinden zijn, op z'n minst 20 stuks. Op die manier maak je de uitrukgebieden van de posten kleiner en kunnen de eenheden dus ook veel sneller ergens ter plaatse komen om hulp te bieden, ze rekenen hierbij op een responstijd van maximum 4 tot 8 minuten.

De kazernes hebben er 1, 2 of soms eens 3 wagens staan, meestal is dat een autopomp in elke kazerne, aangevuld met een ladderwagen, een materiaalwagen, een ziekenwagen, een tankwagen of een eenheid voor speciale interventies. Bij een oproep komen er dus ook verschillende eenheden (verschillende kazernes) ter plaatse. Er is een incident en alle dichtstbijzijnde ploegen van rondom het incident worden daarvoor gedispatched. Op die manier kan je dus adequate hulp bieden aan de bevolking in een zo kortst mogelijke tijd.

 

 

dyn008_original_400_300_pjpeg__20979da294bf93fde559a26373b91eb3.jpg

dyn008_original_400_300_pjpeg__6fd07ed65092671345f6c8565f11f03c.jpg

dyn008_original_456_436_pjpeg__173bddfe5d029a58328a5213dba28c6b.jpg

 

 

There're numerous differences between American and Belgian fire departments and in most cases, we may say that American emergency services are more and better organized in emergency care. That's the reason why we organize such training programs. We learn a lot of things that we can take over in our departments at home. Due to several working visits, classes, exercises and the actual ride alongs, we get a very good idea of how our American colleagues handdle emergency calls and take care of buisness.

Time is a gigantic factor in emergency care and that's one of the big differences between our departments.

 In Belgium, there's mostly just one firehouse for the whole city or even for several surrounding cities. All the rigs and equipment are stored in that one station and firefighters will respond to incidents out of that one station. Sometimes it takes some time to arrive due to the many kilometres we've to make. Let's take Brussels for example, the biggest department of Belgium. It has 8 stations over the whole city. If we put Brussels in the States, there're at least 20 stations. Response areas will be a lot smaller and the response time drops to maximum 4 to 8 minutes.

In the US, most stations have 1, 2 or sometimes 3 rigs. Mostly an engine, the others are ladder trucks, rescue's, ambulances, tenders, SpecOps units,.... When an incident gets toned out, companies will respond out of any direction. That's the only way to delliver the best possible help to the citizens.

 

03:02 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-04-11

De hotels

Onze hotels voor deze stagereis....

 

23/05

Country Inn & Suites By Carlson - New Orleans Airport

1501 Veterans Memorial Boulevard

Kenner, LA 70062

http://www.countryinns.com/kenner-hotel-la-70062/lakencty

 

 

KELA_31774546_Exterior_448x301_72dpi.jpg

Slideshow2_StudioRoom_450x300.jpg

Overview_StandardRoom_450x300.jpg

 

 

31/05

Comfort Inn & Suites

2214 Highway 71

Marianna, FL 32448

http://www.comfortinn.com/hotel-marianna-florida-FL789

 

 

FL789A1.jpg

FL789B3.jpg

FL789C1.jpg

 

 

01 - 02/06

Country Inn & Suites By Carlson - Orlando/Lake Buena Vista

12191 South Apopka Vineland Road

Lake Buena Vista, FL 32836

http://www.countryinns.com/orlando-hotel-fl-32836/fllake 

 

 

617397-be8264722edec3eb767094dbaa9ad635.jpg

FLLAKE%20doubleroom.jpg

FLLAKE%20room2.jpg

 

 

03/06

Hilton Melbourne Rialto Place

200 Rialto Place

Melbourne, FL 32901 - 3092

http://www1.hilton.com/en_US/hi/hotel/MLBMHHF-Hilton-Melbourne-Rialto-Place-Florida/index.do 

 

 

 

hilton-melbourne-rialto-place.jpg

Hilton-Melbourne-Rialto-Place-photos-Room.jpg

Hilton-Melbourne-Rialto-Place-Pool.jpg

 

 

04/06

Hotel Ocean

1230 Ocean Boulevard

Miami Beach, FL 33139

http://www.hotelocean.com/

 

 

 

 

foto-hotel-ocean-surf-miami-beach.jpg

miami-the-strand-ocean-drive-hotel-75188.jpg

 

 

05/06

Banana Bay Resort & Marina

2319 N Roosevelt Boulevard

Key West, FL 33040

http://www.bananabayresortkeywest.com/

 

 

banana_bay_logo.jpg

banana-bay-resort-key.jpg

FairfieldInn.jpg

our-room-it-was-nice.jpg

 

05/0605

04:34 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-04-11

Toeristische route

De boog kan niet altijd gespannen staan en onder dat motto breien we aan elke stage altijd een weekje toerisme aan. Ook ditmaal is dit niet anders en zullen we na ons verblijf in New Orleans nog een weekje "den toerist" uithangen.

Tijdens onze trip verblijven we maar liefst in 4 staten, zijnde Louisiana, Mississippi, Alabama en Florida. Later bespreken we alle activiteiten nog uitvoerig hier op de blog maar ondertussen reeds een kleine opsomming.

New Orleans, Mobile, National Naval Aviation Museum te Pensacola, Marianna, Jacksonville, St Augustine, Daytona Beach, Orlando, SeaWorld, Kennedy Space Center, Melbourne, Miami, Miami Beach, Everglades NP, Key West.

 

 

carl.jpg

 

 

After a full week of training and working with the Nola firefighters, I believe some days off will be in order. This time, we choose to head East. We'll be travelling through 4 states: Louisiana, Mississippi, Alabama and Florida.

Where are we going to?

New Orleans, Mobile, National Naval Aviation Museum Pensacola, Marianna, Jacksonville, St Augustine, Daytona Beach, Orlando, SeaWorld, Kennedy Space Center, Melbourne, Miami, Miami Beach, Everglades NP, Key West.

 

12:45 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

15-04-11

NOFD HazMat Team in action!

Dinsdagochtend werd de brandweer opgeroepen voor een mogelijks verdacht pakket in een Holiday Innhotel te New Orleans. Een vrouw had er een brief geopend waaruit een wit poeder vrijkwam.

NOFD 911 center stuurde direct de hulp uit voor een gaspakinterventie.

Verschillende diensten kwamen ter plaatse, de site werd afgezet, het pakket werd veilig weggebracht en enkele tientallen mensen en het hotel werd gedecontamineerd.

18 Mensen hadden medische verzorging nodig in een ziekenhuis, waaronder 3 brandweermannen en 3 politie-agenten.

 

 

144856820-12121925.jpg

27520964_640X480.jpg

9479866-large.jpg

2491166786_bf4089dcfb_z.jpg

2490345561_b40b83e18d.jpg

 

 

April 12--NEW ORLEANS EAST -- Guests at a Holiday Inn Express were quarantined and 18 people were taken to the hospital, after a woman opened a suspicious piece of mail

"We were getting in our truck this morning at 9:30 to do laundry. As we got in our truck, the fire department and the police officers came to the main entrance," said tourist Joene Chenery of Michigan.

The Chenerys' were suprised to learn an employee at the hotel on Bullard Avenue had been exposed to a strange substance in an envelope.

The New Orleans Fire Department brought out it's hazardous materials team after a female worker called 911.

"She said when she opened the letter, a mist like powdery substance came out and she didn't think anything of it and continued on to work and once she got to work, her skin began to itch," said New Orleans Fire Department public information officer Jonathan Pajeaud.

The fire department didn't want to take any chances and immediately started to decontaminate workers and assess the situation. Several other agencies including the feds arrived and treated this situation as a very serious crime scene.

The fire department says the reason for the hazardous materials team was to decontaminate everyone inside the lobby and then later the lobby itself.

This included 12 workers, 3 firefighters, and three police officers. Any guests in their rooms were quarantined until the situation was cleared. No one in; no one out.

In the meantime, whatever the substance was has not been determined. But there was a return address, the woman told the fire department.

"The return address on the letter was LSU Medical Center and that was where it was mailed from.

While the envelope will be sent for testing, this is a vacation the Chenerys' will not soon forget.

"You never know when this kind of stuff can happen and where it's going to happen," said Bruce Chenery.

The FBI is taking the envelope to a lab in Shreveport for more testing. The car the woman was driving was also confiscated for testing.

Later the New Orleans Fire Department says the woman started to recant the story while she was at the hospital. The FBI will take over the investigation.

01:22 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-04-11

Taakverdeling bij brand

Bij een brand in de VS komen er gelijk al wat voertuigen ter plaatsen, we spreken al snel over zo'n 7 eenheden. In sommige steden loopt dit zelfs op tot 10 voertuigen voor een gewone, doodsimpele woningbrand. Nu, je moet weten dat hun geografie ook wel wat anders is, de posten zijn ook anders ingeplant, hun bouwconstructie is niet eigen aan die van ons hier in Europa,...

Elke eenheid heeft zo zijn vaste taak op een brand, en daar wordt niet snel van afgeweken. Iedereen is getraind om eender welke functie uit te oefenen en dat maakt de operaties veelal perfect en ordelijk te verlopen.

Op dit moment hebben we nog geen zicht op de uitruk welke ze in New Orleans gebruiken voor een gewone huisbrand, maar laat ons stellen dat het zowat gelijk loopt als een gemiddelde branduitruk in de VS, zijnde 3 autopompen, een autoladder en een officier. Meestal staat daar nog wel een brandziekenwagen bij, en soms komen er ook nog andere eenheden zoals een materiaalwagen, een extra autopomp of ladderwagen,....bij.

 

We komen er binnen enkele weken nog wel uitgebreider op terug maar toch willen we jullie nu alvast een kleine voorstelling doen.

3 autopompen, laat ons bij de eerste beginnen. 

De "first in" of "first due", zoals ze deze soms nog wel eens durven noemen, zal de aanval op zich nemen. Deze autopomp zal een snelle verkenning langs buiten uitvoeren, zal een "size up" maken, een tactiek bepalen en een lijn trekken voor de blussing. 

In principe zal deze ploeg zich enkel en alleen bezig houden met blussing en niet echt met redding doch zullen zij  wel het slachtoffer evacueren indien zij deze tijdens de blussing tegenkomen. 

Een autopomp in de VS werkt doorgaans met 4 manschappen, zijnde een chauffeur (Engineer), 2 brandweermannen (Firefighters) en een ploegoverste. Deze ploegoverste, de company officer, heeft meestal de rang van Lieutenant of Captain, wat bij ons zowat gelijk staat aan Sergeant en Adjudant. 

 

 

FIRE_ATTACK (933 x 1249).jpg

 

 

De tweede autopomp ter plaatse zal instaan voor de voeding. Concreet wil dit zeggen dat zij de toevoerleiding van de hydrant naar de eerste autopomp zullen leggen. De manieren van voeding zijn ook weeral verschillend van die van ons. Zo zal een autopomp halt houden bij een hydrant, en dat kan gemakkelijk op 100 m van de brand zijn. Een brandweerman zal uitstappen en zal van het dak, achteraan de wagen, een slang nemen om aan de hydrant te koppelen. Ondertussen zal de autopomp tot aan de brand rijden en kan de slang zich verder ontrollen. Eens de voeding verzekerd is, zal de ploeg instaan voor "exposure protection". Zo zullen ze bijvoorbeeld verschillende bluslijnen leggen om nabijgelegen panden te beschermen van hittestraling of overslag. Zij kunnen eventueel ook meerdere aanvalsleidingen leggen naar de brand toe.

 

 

dyn010_original_607_406_pjpeg_2531150_2f52d1d860e5e4edfa46b259843efa9b.jpg

 

 

De derde autopomp ter plaatse zal meestal de RIT of Fast op zich nemen. Twee verschillende termen, maar met dezelfde en veruit belangrijkste taak. RIT staat voor Rapid Intervention Team en FAST staat voor Firefighter Aid and Support Team.

Deze company staat in voor de reddingsopdracht voor brandweermannen in nood, dat en echt niets anders! Die mannen komen toe, doen een buitenverkenning en volgen verder de operaties op via de LvO. Enkel in geval van een brandweerman in nood zal dit voltallige team in actie komen.

 

 

dyn010_original_511_384_pjpeg_2531150_da9e8e8fc050541746700b045dbe38f7.jpg

 

 

En ja, ook op een brand is een officier soms nodig. Je zal echter wel snel zien dat de officieren in de VS totaal anders werken op een brand dan de officieren in België. Soms worden zij bijgestaan door de Chiefs Aid, welke dan meestel ook hun chauffeur is. De Battalion Chief staat in voor de algemene leiding van de interventie.

 

 

 

P1090947 (844 x 633).jpg

 

 

We hebben de drie autompen al gehad, alsook de Chief. Nu rest ons enkel de ladderwagen nog.

De "truckies" zijn de echte mannen! Deze ploeg van 4 à 5 man, met een Captain aan de leiding, zijn doorwinterde brandweermannen. Hun voornaamste taken bestaan uit SAR en ventilatie. Ook in deze ploeg heeft elk lid zijn taak en zo zullen er bij aankomst direct enkele brandweermannen het dak op gaan om een gat te maken voor ventilatie. De andere leden zullen dan woning betreden, op zoek naar het slachtoffer om deze te redden.

 

 

 

P1090795 (844 x 633).jpg

 

06:43 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-04-11

It seems like we've missed a good one...

Lap, dat is al een brand minder voor ons...!

Afgelopen donderdag, vroeg in de ochtend, werd NOFD opgeroepen voor een brand aan het kruispunt van Ursulines Avenue en North Rampart Street, in het historische French Quarter. Niet veel later kwam de brandweer en stond men voor een leegstaand gebouw met vlammen komende uit alle ramen en deuren.

Er werd snel opgeschaald naar eeen tweede én zelfs derde alarm, wat meer dan 110 brandweermannen ter plaatse bracht. NOFD voerde een binnenaanval uit maar moest de operaties omzetten naar een defensieve blussing wegens instortingsgevaar.

De brand werd in een uur onder controle gebracht maar de nablussingswerken liepen nog de ganse dag door.

Er vielen geen slachtoffers.

 

 

 

4711+fire+16.jpg

4711+fire+18.jpg

4711+fire+19.jpg

4711+fire+20.jpg

4711+fire11.jpg

9466284-standard.jpg

9466287-standard.jpg

9466289-standard.jpg

 

 

It seems like this one came a few weeks to early for the Belgian Fire Observers!

Last Thursday, in the early morning, NOFD units were dispatched for a housefire on the crossing of Ursulines Avenue and North Rampart Street in the historic French Quarter. When first in companies pulled up, they were confronted with a two story cornerbuilding with flames and smoke pooring of all windows.

They quickly requested for a 2nd alarm and went to work. Later, commanders requested a 3rd alarm, bringing more then 110 firefighters on the scene.

Nola firefighters initiated an interior attack but were forced out due heavy fire conditions and collaps risks. They switched into a defensive mode, bringing the fire under control within an hour. No injuries were reported.

 

18:22 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-04-11

Howcome we chose New Orleans?

Waarom kozen we om dit jaar een stage te lopen bij de brandweerdienst van New Orleans?

Wel, het begon eigenlijk in 2007. 10 Fire Observers liepen stage bij de brandweerdienst van Mobile (AL), op zo'n twee uurtjes van New Orleans. We hadden de zaterdag uitgekozen voor een vrije dag, en we besloten om een ééndagsbezoek te maken aan Nola.

 

 

F1000002 (607 x 406).jpg

 

 

's Morgens vertrokken we met z'n allen naar New Orleans. We hielden even halt aan een brandweerkazerne te Biloxi, Mississippi. Deze kazerne lag pal aan 't strand en werd vrijwel tot op de grond vernield door de orkaan Katrina die hier aan land kwam in augustus 2005. Tegen de middag kwamen we aan in New Orleans en genoten we gelijk van een lunch aan de French Market.

Er werd een mooie wandeling gemaakt door het French Quarter. Decatur Street, Dauphine Street, Bourbon Street,...waren al snel geen geheimen meer voor de Fire Observers. Uiteraard liepen we ook even binnen in het hoofdkwartier van NOFD, gelegen aan Decatur Street, en aan de kazerne van Engine Co. 9, aan Esplanade Avenue.

 

 

IMG_6254 (864 x 576).jpg

F1040027 (607 x 406).jpg

 

 

De mannen van Engine 9 vroegen ons of we "in town" waren voor de benefietavond van Engine 14 en Ladder 2. We vroegen hun uitleg en ze lieten ons weten dat er aan de kazerne van Engine 14 's avonds een benefietconcert was. Tal van bands zouden er de betere muziek spelen, met een all-you-can-eat-and-drink formule. Het avondprogramma was dus al snel gemaakt.

 

 

IMG_6318 (864 x 576).jpg

 

 

Het werd een heel fijne avond en 't was precies of iedereen kon ons al. Iedereen wist dat er Belgische brandweermannen in de buurt waren, het vuurtje was 's middags al beginnen lopen. Fijne muziek, lekkere drinks en het heerlijkste barbequevlees werd geserveerd. Ontelbaar veel Nola firefighters waren aanwezig en die wilden allen een praatje maken met die belgen en met hun op de foto staan.

We kregen ook een rondleiding door hun "nieuwe" kazerne. Deze brandweerpost, samen met nog tientallen anderen, werd tijdens de orkaan Katrina zwaar beschadigd. Het water stond hier tot aan het plafond. Na enige tijd kon de kazerne terug opgebouwd worden, dit in samenwerking met de stad, het Leary's Firefighters Foundation, vakbonden en nog veel meer vrijwilligers. De kazerne was nu eigenlijk af en de benefietavond werd door de crews georganiseerd om wat extra geld binnen te halen voor meubilair en allerhande apparaten. De kazerne zou een maand na de benefietavond terug operationeel in dienst gaan.

Er werd dus die avond serieus wat gesproken over de Fire Observers, onze stage in Mobile, over de werking van brandweerdiensten in België,... En we kregen dus eigenlijk de vraag van brandweermannen, company officers en chiefs om eens een stage te lopen bij NOFD. 't was er echt wel de moeite wist men ons te zeggen, met verschillende zware branden per dag, naast de tientallen andere technische en medische tussenkomsten.

Bij onze terugkomst in België werd er natuurlijk gesproken over een mogelijke stage in Nola maar omwille van verschillende redenen werd dit idee tijdelijk niet weerhouden. Nu is het dan eindelijk toch zover!

De stad is vrijwel volledig terug opgebouwd na Katrina, en ook het brandweerkorps heeft de manier van "lopen" teruggevonden. Het aantal interventies is ondertussen wel iets geminderd dan de eerste jaren na Katrina maar toch lijkt ons New Orleans een heel fijne stad en het korps zeer interessant om er een stage te lopen.

 

 

large_firefighters.jpg

 

 

Why we chose NOFD?

Well, it all began in May 2007, when 10 Belgian Fire Observers were in Mobile, Alabama for a training program. On one of our days off, we decided to go down to New Orleans for a one day visit. After a quick stop at a fire station in Biloxi, Mississippi, we arrived in Nola around noon, just in time to grab lunch at the French Market.

In the afternoon we discovered the secrets of the French Quarter while we walked through Bourbon, Dauphine, Decatur,....

As we're firefighters, we needed to stop by the NOFD HQ at Decatur Street, and we also walked in with Engine Co. 9 on Esplanade Avenue. Those guys off Engine 9 asked us if we were in town for the benefit of Engine 14 and Ladder 2. We asked info and soon it turned out that our evening program was schedulled.

It was a fun night at Engine 14. Bands with fine music, an all-you-can-eat-and-drink formula, and the brothers and sisters of NOFD. Apparently all New Orleans firefighters heard of some Belgian firefighters coming in to the benefit so they were all very pleased and honored with their visit. A lot of conversations, a whole lot more pictures and friendships were made. Nola firefighters, company officers and chiefs asked us to come over to New Orleans to make a training/ride along program with them.

When the Fire Observers came back to Belgium, we've discussed a possible trip to The Big Easy. Due to the numerous working fires and technical rescues per day, a program with the NOFD would be very interesting. However, due to some points of concern like housing for example, we decided to put the program in the drawer for a while.

At this time, the city and the department are back on their feet after Katrina. The run statistics are a little lower as the years right after the hurricane but we still think New Orleans would be a fun city to stay in and the New Orleans Fire Department would be a fine and interesting fire department to work with, and to learn from it.

 

12:06 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |